Diferansiyel Nedir? Ne İşe Yarar?
Aralık 13, 2017Head-up Display Sistemi Nedir?
Aralık 15, 2017Tek Lastik Değiştirmek Ne Kadar Doğru?
Sadece bir lastiğin patlaması durumunda ya da ekonomik nedenlerle tek lastik değişimigündeme gelir. Peki, tek lastik değişir mi? Cevaplayalım:
Tek Ya da İki Lastik Değiştirmek
Tek ya da iki oto lastiği değiştirilirse meydana gelecek olumsuz durumlar şöyledir:
Dengesiz Sürüş ve Yol Tutuş
Değiştirilen araba lastiği, diğerleri ile aynı ölçülerde olsa bile farklı markaların lastikleri arasında küçük ebat farklılıkları vardır. Bu farklılık belki düşük hızlarda hissedilmez ama uzun yolculuklarda ve hız yapıldığında araçta titreşim, sağa veya sola çekme meydana gelir. Ayrıca lastiklerin desen ve diş derinlikleri farklı olacağından virajlardaki yol tutuş performansı da azalır.
Aquaplanning (Kızaklama)
Su birikintisine giren araçların lastikleri dönmek yerine su üzerinde kayarlar. Buna da aquaplanning denir. Tehlikeli bir durum olan aquaplanning’in olmasının en büyük nedeni, lastiğin bu duruma uygun seçilmemiş olmasıdır. Tek bir lastiğin bu koşula uygun olmaması yağışlı havalarda ve su birikintilerinin olduğu yollarda aracın dengesini bozar.
ABS ve ESP Sistemlerinde Çalışma Bozuklukları
Bilgisayar kontrolü ile aracın savrulmasını/kaymasını engelleyen ABS ve ESP sistemleri, tek lastik kullanılması ile farklı durumlar algılayabilir. Örneğin değiştirilen tek lastik diğerleri ile aynı oranda yol tutuşu gerçekleştiremeyebilir ve sistemler bu karmaşık durumda yanlış müdehalede bulunabilirler.
Frenleme Sorunu
Araba lastiklerinin yol tutuşları gibi frenleme performansları da farklıdır. Tek ya da iki lastik diğerlerinden daha uzun mesafede fren yapabilir. bu da aracın dönmesine ve savrulmasına neden olur.
Değiştirilen araba lastiği, diğerleri ile aynı ölçülerde olsa bile farklı markaların lastikleri arasında küçük ebat farklılıkları vardır. Bu farklılık belki düşük hızlarda hissedilmez ama uzun yolculuklarda ve hız yapıldığında araçta titreşim, sağa veya sola çekme meydana gelir. Ayrıca lastiklerin desen ve diş derinlikleri farklı olacağından virajlardaki yol tutuş performansı da azalır.
Tek Lastik Kullanılması Hangi Koşullarda Mümkün Olabilir?
· Lastiğin diğerleri ile aynı marka ve ebatta olması,
· Diğer lastikler aşınmışsa benzer aşınmaya sahip aynı marka, tipte ve ebatta lastik seçilmesi,
· Aynı özellikteki lastikten bulunamıyorsa ön ve arka akslardaki lastikler aynı olacak şekilde lastiklerde yenileme yapılması gerekir.
Acil durumlar için yukarıdaki öneriler uygulanabilir olsa da tek ya da iki lastik değiştirmek kesinlikle sakıncalı bir durumdur ve önerilmez.